EĞİTİM MODELİ
Türkiye'de katma değeri yüksek teknoloji üretmek ve uygulamada öncü rol üstlenerek bu alanda toplumun ihtiyaç duyduğu bilgili ve erdemli profesyonelleri yetiştirmek üzere, sağlık ve teknoloji alanında proje odaklı yapılanan, ekosistemi ile girişimciliği teşvik eden ve akıllı sistemlerle yönetilerek, kendi kendine yetebilen, ekolojik ve kurumsal sürdürülebilir bir yapıya sahip, engelli dostu, saygın bir tekno-girişim yapısındaki üniversitemizin misyon ve vizyonuna uygun genç mühendisler yetiştirme sorumluluğu ve bilinciyle eğitim-öğretim modelimizi çağın gereklerine uygun olarak sürekli güncel tutuyoruz.
Edindiğimiz bu görev aşkıyla; teknolojik gelişmelerde öncü olan, küresel düzeyde bilimsel projeler üreten, sürekli öğrenen ve uzmanlık bilgisini sürekli geliştirerek Türkiye’nin uluslararası rekabet gücüne katkı sağlayacak araştırma ve geliştirmede öncü, evrensel sorunların çözümünde aktif rol alan, sosyal ilişkilerde başarılı, yetkinliklerini sürekli güncelleyen mühendisler yetiştirerek ulusal ve uluslararası yükseköğretim kriterleri temelinde lider bir fakülte olma rolünü üstleniyoruz.
Geliştirilebilir eğitim anlayışıyla öğrenci merkezli, bilimsel, sanatsal ve sosyal yönüyle en üst düzeyde kaliteli eğitim sunmayı hedeflemekteyiz. Disiplinler arası ve çok disiplinli yaklaşım prensibini benimsemiş proje odaklı öğretim modelimizle araştırma ve uygulama ortamında güvenilir, uyumlu ve paylaşımcı anlayış ile şeffaf ve etik değerleri özümseyerek akademiye bilimsel katkı sunmaya devam etmekteyiz. Her türlü ayrımcılığa karşı çıkan evrensel yaklaşımımız ile adaletli bir yönetim anlayışını benimsemekteyiz. Ülke önceliklerine duyarlı anlayışımızla üretilen bilginin dönemsel değişimler de göz önünde bulundurularak iç ve dış paydaşlar aracılığı ile topluma aktarılmasını güncel problemlere çözüm sunacak projelerle desteklemekteyiz.
Mühendislik ve Mimarlık Fakültesi İşletmede Mesleki Eğitim Uygulama Modeli
Mühendislik ve Mimarlık Fakültemizin (MMF) bütün bölümlerinde İşletmede Mesleki Eğitim (İME) modeli uygulanır. Bu modelde öğrencilerimiz öğretim planınının son yarıyılı olan 8. yarıyılını İntern Mühendis olarak, özel sektör işletmelerinde, teknoparklarda, araştırma altyapılarında, Ar-Ge merkezlerinde veya sanayi kuruluşlarında uygulamalı eğitimle tamamlarlar. Bu eğitim modeli İşletmede Mesleki Eğitim modeli olarak adlandırılır ve modelin yasal dayanağı 2547 sayılı Yüksek Öğretim Kanununun 74. maddesidir.
MMF'nin İşletmede Mesleki Eğitim (İME) Uygulama Modelinde öğrencilerimiz 6.yarıyılı sonunda tüm zorunlu derslerini tamamlamış olurlar. Bunu takip eden yaz döneminde 20 iş günü süren zorunlu yaz stajı yapılır. Öğrencilerimizin yaz stajı öncesinde hangi İME opsiyonunu (İşletme, kurum içi, girişimcilik) seçeceğine karar vermesi beklenir. Ancak bu tercih staj sonrasına da bırakılabilir. Bütün bölümlerin Öğretim Planının 7. yarıyılında 4 tane Teknik Seçmeli ders ve Proje Tasarımı dersini yer alır. 8. Yarıyılda ise sadece İME bulunur.
Proje Tasarımı dersi İME’nin önemli bir parçasıdır. Öğrenci 8. yarıyılda İME'de gerçekleştireceği Uygulama Projesini'nin ayrıntılarını Proje Tasarımı dersinde yapar. 7.yarıyılın başında öğrenci işletme ile ön görüşmelerine ve proje tasarımına başlar. Öğrenci 7'nci yarıyıl sonuna kadar İME Uygulama Projesinin tüm ayrıntılarını işletme ve akademik danışmanlarının koordinasyonunda tamamlar ve İME uygulama projesini tasarımını ilgili danışmanlarına onaylatır.
Fakültemiz çeşitli işletmelerle Uygulamalı Eğitim çerçevesinde anlaşmalar imzalamaktadır. İşletmelerin uygulamalı eğitim (Staj ve İME) için belirledikleri kontenjanları web sayfasında öğrencilerimize duyrulmaktadır. Öğrenciler, bu anlaşmalı işletmeler dışında kendi iletişimleri ile bulacakları işletmelerde de staj ve İME yapabilirler.
İME Opsiyonları
Öğrencilerimize İşletmede Mesleki Eğitimlerini kapsamında seçebilecekleri üç opsiyon sunulmaktadır:
- İşletmeler (Özel kurumlar, Anlaşmalı işletmeler, Anlaşmasız işletmeler)
- Kurum içi (Araştırma Merkezleri, Üniversite Birimleri, Mühendishane)
- Girişimcilik (Mühendishane, TEKMER, Teknopark vb).
İşletmeler opsiyonunda yer alan, Özel kurumlar, üniversitemiz ile özel iş birliği anlaşması imzalanmış işletmeleri ifade eder. İlgili Kurumun gereksinimleri doğrultusunda, bu opsiyonda öğrencilerin belirli bir Genel Ağırlıklı Not Ortalamasına (GANO) sahip olması ve alttan dersi olmaması gibi özel şartlar aranabilir.
Öğrencilerimiz Fakültemizin önceden protokol imzaladığı Anlaşmalı İşletmeler olarak adlandırdığımız işletmelerde yapabilirler. Bunların yanında öğrenciler kendilerinin bulacakları ve Fakültemizin İME Uygulama Modelini kabul eden ve Anlaşmasız İşletme olarak adlandırdığımız işletmelerde de uygulamalı eğitimlerini yapabilirler. Mevzuat İME’nin yurtdışındaki işletmelerde de yapılabilmesine de izin vermektedir.
İşletmeler opsiyonunu seçen öğrencilerimize, MMF öğretim üyelerinden bir Akademik Danışman ve işletmedeki Mühendislerden de bir İşletme Danışmanı atanır. Öğrenci 7. yarıyılda iki danışmanı gözetiminde kurumun ihtiyacı ve/veya istekleri doğrultusunda alacağı seçmeli dersleri belirler, IME Uygulama Projesi Tasarımını hazırlar. Birden çok öğrenci aynı projede yer alabilir. İME döneminde projenin ilerleyişini bir tanesi dönem içinde ve birisi de dönem sonunda olmak üzere iki defa İşletme Danışmanı ve Akademik Danışman tarafından değerlendirilir.
Kurum İçi opsiyonunu seçen öğrenciler İME çalışmalarını üniversitemizin Araştırma Merkezlerinde veya bölümleri ile İlgili Üniversite Birimlerinde yapabilirler. Örneğin, Bilgisayar Mühendisliği öğrencileri Bilgi İşlem Dairesinde veya Biomedikal Mühendisliği öğrencileri Üniversitemizin Araştırma ve Uygulama Hastanesinde İME çalışmalarını yapabilirler. Bunun yanında bu opsiyonu seçen öğrenciler İME çalışmalarını Mühendishane de deyapabilirler.
MühendishaneMühendishane, Mühendislik ve Mimarlık Fakültesinin genel amaçlı araştırma ve Uygulama laboratuvarıdır. Öğrencilerimiz Mühendishanede aşağıdaki kapsamlarda İME eğitimlerini yapabilirler
Mühendishane D Blok Zemin katta kurulmuştur. Bu dönem 15 İME öğrencimize, öğretim üyelerimizin proje gruplarına ve İHA grubu öğrencilerimize hizmet vermiştir. Mühedishanede profesyonel ofis ortamında çalışma alanları, toplantı bölümü ve dinlenme/tazelenme alanı yer almaktadır. Mühendishanede görevli Araştırma Görevlileri öğrencilerin puantajlarını almakta, yapılan çalışmaları izlemekte ve öğrencilere yardımcı olmaktadır. Mühendishane, diğer kurumlarda sorun yaşayan öğrencilerimizin İME eğitimlerinin devamlılığını da sağlanmasında kullanılmaktadır. |
|
Girişimcilik Bakırçay Üniversitesi girişimci bireyler mezun etmeyi misyon edinmiş bir tekno-girişim üniversitesidir. Bu doğrultuda da Fakültemiz girişimci öğrencilerimizi de desteklemektedir. İME'de Girişimcilik opsiyonunu seçen öğrencilerimiz İME çalışmalarını TEKMER, Teknopark, Mühendishane gibi birimlerde sağlanan ön-kuluçka ortamlarında yapabilirler. Bu opsiyonda İME yapmak isteyen öğrencilerin proje/girişim fikirlerini Fakültemizde oluşturulan Girişimcilik ön-Değerlendirme Komitesine sunarak ön-kabul alması gerekmektedir.
|
Proje-Tabanlı Eğitim Modeli MMF Eğitim modelinin merkezinde proje yer almaktadır. Çünkü mühendislik çalışmalarının başarıya ulaşmaları için mutlaka iyi şekilde projelendirilmesi gerekir. Eğer iyi proje yoksa iyi mühendislik de yoktur. Projelendirme, problemi anlamayla başlayan ve çözüm üretme ve tasarım sürecini de içeren, planlama, izleme ve yönentim gibi başarılı bir mühendislik uygulaması için çok önemli olan aşamaları içeirir. Bu nedenle Proje mühendislik eğitim modelimizde tüm paydaşları bir arada tutan temel yapı taşıdır. İME Uygulama ProjesiİME süresinde yapılacak bir proje Yeni ürün/sistem Tasarımı (Design), Gerçekleştirme (Implementation), İşletme (Operation) ve Girişimcilik Projesi olabilir. |
Çok-disiplinli Takımlarda Çalışma BecerisiMühendislik Fakültemizin bütün bölümlerinde Takım Çalışması dersi üçüncü sınıfın ikinci döneminde zorunlu ders olarak okutulur. Bu derste MMF’nin bütün bölümlerinden öğrencilerin yer aldığı en fazla 35 kişilik sınıflar oluşturulur. Bu ders kapsamında öğrencilerin en az üç farklı mühendislik öğrencisinden oluşan çok-disiplinli takımlar kurarak gerçek dünya problemlerine çözüm üreten projeler geliştirmesi beklenir. Bunu sağlamak için öğrencilere yaratıcı düşünme ve problem çözme yöntemleri yanında, proje yazım eğitimleri de verilir. Ayrıca, Takım Çalışması ve Ekip Ruhu oluşturulması, temel kişilerarası iletişim, diksiyon gibi konularda ise alan uzmanlarından davetli sunumlar da verilir. |
Etik Değerlere Bağlılık Mühendislik ve Mimarlık Fakültesinin bütün bölümlerinde Mühendisliğe Giriş ve Etik dersleri zorunlu dersler içerisinde okutulur. Bu derslerin amacı, insanlığın güvenliğini, sağlığını ve refahını en üst düzeyde tutmak için verilen mühendislik hizmetlerini yalnızca kendi yetki alanlarında gerçekleştirmek, işveren ve müşteriye karşı sadık ve güvenilir davranmak, yanıltıcı eylemlerden kaçınmak, mesleğin onurunu, itibarını ve saygınlığını artırmak için kendilerini onurlu, sorumlu, etik ve yasalara uygun şekilde davranmaya adayacak mühendisler yetiştirmektir. |
Öğrenci Merkezli Müfredat PlanıMühendislik ve Mimarlık Fakültesinin bütün bölümlerinin öğretim programında zorunlu derslerin tamamı 6 ve daha önceki dönemlerde tamamlanacak şekilde düzenlenmiştir. Son yılda sadece seçmeli dersler ve İME çalışmaları yer almaktadır. Bütün bölümlerde Teknik Seçmeli derslerin kredileri ortaktır. Fakülte çapında tek Teknik Seçmeli ders havuzu yer almaktadır. Öğrencilerin bir başka bölümün seçmeli dersini kendi bölümünün dersi gibi alabilmesi mümkündür. Öğrencilerimiz kendi kariyer hedeflerini doğrultusunda faklı bölümlerden Teknik Seçmeli ders seçebilirler. Bunun yanında, öğrenciler müfredatta yer alandan daha fazla sayıda seçmeli ders de alabilirler. Bir öğrenci kendi bölümü dışında başka bir bölümün seçmeli dersini alabilmesi için danışmanının ve dersi verecek olan öğretim üyesinin onay vermesi gerekmektedir. Örneğin; bir Endüstri Mühendisliği öğrencisi, teknik seçmeli derslerinin tamamını Bilgisayar Mühendisliğinden alabilir. Veya donanım alanında uzmanlaşmak isteyen bir Bilgisayar Mühendisliği öğrencisi, Teknik Seçmeli derslerini Elektrik-Elektronik Mühendisliği Bölümünden seçebilir. Öğretim programındaki bu esnek uygulama ile öğrencilerimizin kendi kariyer hedefleri doğrultusunda farklı mühendislik disiplinlerinden ders alabilmesinin yolu açılmıştır. Bu yöntemle, gelecekte daha yaygın hale gelmesi öngörülen disiplinler arası mühendisliğin gelişimine destek verilmektedir. |
Bu sayfada kullanılan görseller için / Collaboration vector created by pch.vector - www.freepik.com